Hvordan slutte å snorke?

snorkeSnorking er et stort problem i manges hverdag, og på denne siden har vi samlet de beste løsningene på hvordan du kan bli kvitt snorkingen på best mulig måte.

Slik slutter du å snorke:

 

Sov på siden!
Har du et snorke-problem, vil det sannsynligvis hjelpe deg å ligge på siden når du sover.  Å ligge på siden vil hindre de avslappede musklene i halsen din i å blokkere puste-røret. Problemet er å klare å bli liggende på siden hele natten, og det er derfor populært å  benytte seg av en spesialpute som hjelper deg å holde den riktige ligge-stillingen hele natten.  Dette er det første du burde prøve for å bli kvitt snorkingen. Det vil ta litt tid å vende seg til å ligge på siden, men om å endre ligge-stilling er alt som skal til, vil det være verdt strevet.

Få i deg nok C – vitamin
Bihulene kan hindre luftveiene, noe som forårsaker at munnen åpner seg og at drøvelen dermed begynner å vibrere samt lage snorke-lyder.  C-vitamin kan bidra til å forhindre dette fordi vi vet at det bidrar til å fremme et sunt immunsystem. Et sunt immunsystem kan nemlig tømme bihulene.
Brokkoli, paprika, appelsin, ananas og  jordbær er noen av de beste matvarene for å få i seg C-vitamin. Kosttilskudd med C-vitaminer får man også tak i hos de fleste helsekost-butikker.

Unngå melkeprodukter og store måltider sent på kvelden
Å drikke melk eller innta andre meieriprodukter før du skal sove kan gjøre snorkingen mye verre fordi det etterlater et lag av slim i munn og svelg. Dette slimete fører til blokkering av luftveiene. Prøv også å unngå å spise store måltider rett før sengetid. Når magen er full, kan det presse opp mot mellomgulvet og påvirke pusten.

Unngå alkohol
Alkohol virker avslappende, og fordi snorking oppstår når hals og tunge er avslappet, kan alkohol gjøre problemet verre. Begrens derfor alkoholforbruk eller unngå det helt til å få en mye bedre natts søvn.

Regelmessige hals – og tungeøvelser
En sterkere svelg og tunge kan bidra til å unngå over-avslapping i halsen området. Prøv å sette øvre og nedre jeksler forsiktig sammen. Åpne munnen, med fokus på å trykke jekslene langt fra hverandre, men ikke til det punktet av overstrekking. Gjenta dette 10-15 ganger, og du vil begynne å føle baksiden av munnen åpner seg.

Gå ned i vekt
Snorking er et større problem hos overvektige enn hos normalvektige. Ekstra fett, spesielt i hals-regionen kan føre til at luftveiene blir tettere og dermed øker sjansen for at du vil snorke. Å gå ned i vekt vil derfor hjelpe mot snorkingen.  Slanker du deg, slanker du også bort dette fettet og det vil bli lettere for luften å komme seg frem.

Luftfukter
Tørr luft i rommet der du sover kan føre til større forekomst av snorking. Dette er fordi tørr luft tørker ut halsen og neseslimhinnen, noe som kan føre til vibrering i musklene. En luftfukter kan hjelpe ved å eliminere den tørre luften. Dette vil skape mer komfort for kroppen som igjen åpner for en mer naturlig pust.

Finn årsaken! Oppsøk en spesialist.
Mild snorking er ikke farlig, og det er et vanlig problem for mange. Dersom man mistenker at det kan være søvnapné – altså at pusten stopper kan det være farlig, og man bør oppsøke lege. søvnapné kan være bivirkninger til blant annet høyt blodtrykk, hjerte – og karsykdommer.

For flere gode løsninger for å slutte med snorking anbefaler vi å sjekke ut denne videoen:

For å lese mer om temaet på eksterne sider, se her.